Alexandra Törnqvist

Vill du inte höra mina åsikter, Vänligen ge fan i att läsa!

Det här med att sluta röka...

Kategori: Allmänt

Jag har rökt till och från i iaf 10 år.. Flera gånger har jag slutat och hållt upp ett par månader.. och sen börjat igen.. Varför är det så förbannat svårt att hålla sig ifrån dom där jävla giftpinnarna? Kanske för att det är gott, samtidigt som jag tycker att det är jävligt äckligt och jag hatar när andra röker och det ryker på en. Fast man varit rökare så länge så får jag ibland sån jävla avsmak när jag känner cigarettlukt. Och ändå fortsätter jag röka.. Det är nåt som gör en lugn.. Fast egentligen är det bara i ens huvud. Varför skulle man må lite bättre när man är svinledsen av att ta en cigarett? Varför skulle man bli mindre stressad av en cigarett? Eller mindre arg?
 
Jag har flera gånger kastat hela cigarettpaket och tänk: "-Nej, fy fan! Nu ska jag sluta med den där skiten..!" Sen går det några timmar och man stoppar ner handen i jackfickan för att känna att det är tomt! Får halvt panik och tänker på en gång hur gott det skulle vara med en cigarett. Fast man bestämt sig för att sluta så har jag ändå nån konstig känsla av saknad... Och vart man än tittar så röker folk, på stan, på film, reklamer.. Allt man gör påminner om cigaretter. Nu är det säkert inte så egentligen men just då känns det så.. Hur jävla svårt ska det vara? Att sluta är egentligen inte det svåra.. Det svåra är att hålla sig för att inte börja igen. Själv är jag sån att minsta lilla motgång när jag ska sluta röka resulterar i att jag måste ha en cigarett. Även fast jag kanske inte är röksugen utan för att det "känns bättre" att röka.. Jag vet själv hur jävla puckat det låter och alla som aldrig börjar röka kan inte förstå. Det går heller inte att sluta "för nån annans skull". Tro mej, jag har försökt! Enda sättet att sluta är egentligen bara att bestämma sig. Vilket jag gjort flera gånger... Men oftast när jag börjat röka igen så är det på sommaren. En öl och en cigarett på en uteservering kan ju vara det godaste som finns! Jag förknippar framför allt rökande med sommar. Sitta på ett fik och dricka kaffe och ta en cigarett.. Mums!
 
Men jag har faktiskt funderat på att sluta igen.. Förhoppningsvis för alltid! Men jag har bara kommit till tanken ännu.. Däremot har jag dragit ner på rökningen ordentligt.. Förut rökte jag iaf 10 cigaretter om dagen och nu röker jag 1-2.. Och då säger folk: "-Om du bara röker så lite kan du ju sluta helt!".. Jo det är lätt att tänka så om man aldrig varit rökare men det är svårt! Nu låter det som jag skyller på allt möjligt för att röka men om det nu va så jävla lätt... Varför röker folk fortfarande? Det är långt från tanke till handling och jag behöver iaf hjälpmedel som gör det lite lättare. Att bara ha cigaretter gör det lättare att inte vilja röka. Men så fort jag inte har några så tänker jag hela tiden på cigaretter, att jag måste köpa nya.. Fast jag inte vill röka så vill jag ha dom där. Då vet jag att om jag "måste" röka så har jag dom där. Har jag dom inte så MÅSTE jag röka bara för att jag får panik. Ni hör ju själva hur galet det låter..! Vilket jävla gift nikotin är och vad det gör med en. Hade jag vetat det för 10 år sen hade jag ALDRIG börjat röka!
 
Men.. Jag förbereder mej mentalt för att sluta.. Att ta tanke till handling! Jag är bara inte riktigt där än... Och jag kommer inte att skriva ut här eller på facebook att jag ska sluta för då blir det sån press enligt mig och då misslyckas man oftast.. Det bästa är att bara sluta utan att man själv tänker på det.. Om man hela tiden tänker på att man ska sluta så blir man oftast lite panikslagen och tänker: "-Shit det här kommer jag aldrig klara!*, och då misslyckas man automatiskt.. Nu talar jag visserligen bara för mej själv så don't judge me!
 
 
 
Peace.
Kommentera inlägget här: